گنجینه سخنان الهام بخش

(سخنان زیبا و الهام بخش که میتواند زندگی شمارا دگرگون کند)

به قلم محمد عارف بشارت

ای کاش

به جای گفتن ( ای کاش جای تو بودم) بهتر است بگوییم «به زودی کشف میکنم چگونه به جایگاهی همانند جایگاه تو برسم.

موفقیت تو زمانی تاکید میکنم. زمانی ارزشمند تر میشوند که به دیگران هم، در طی کردن مسیر موفقیت یاری برسانی آن زمان است که تو واقعا احساس موفقیت و خوشبختی میکنی زیرا تو علاوه بر ایجاد تحول در زندگی خود . در زندگی گروهی ، یا حتی یک نفر تحولی بزرگ ایجاد نمودی

چگونه با خیالی آسوده کارهایت را به فردا می اندازی در حالی که از فردایت و اتفاقاتش آگاه نیستی اگر طالب سعادتی بی درنگ برخیز و قدمی کوچک برای رویایت بردار.

زمانی که به فردی بزرگ و مهم تبدیل شدی ابتدا به سراغ فردی برو که به تو لبخندی تمسخر آمیز زد.

و محکم او را در آغوش بگیر و بگو همان لبخند تمسخر آمیز تو ، مرا ملزم و مصمم به دستیابی به اهداف زندگیم کرد.

پس اگر کسی به خاطر هدف بزرگت تورا مورد تمسخر قرار داد بدان و آسوده باش که مسیرت را درست برگزیدی.

زندگی سعادتمند

خواستن یک زندگی سعادتمند با انکار مشکلات امری نشدنی است. اگر زندگی سعادتمند و با عزت را میخواهیم ابتدا باید غرور و تکبر خود را زیر پا گذاشته و سختی هایی را برای رسیدن به سعدت و خوشبختی متحمل شویم . در واقع قاعده و قانون زندگی این چنین است.

نیت هدف

اگر به خاطر خودستایی و فخر فروشی مقابل دیگران بخواهی به هدف بزرگی دستیابی. باید بگویم مسیر و روش نادرستی را برای دستیابی به هدفت انتخاب نمودی زیرا مسیر را به خاطر کینه ها و عقده های درونی انتخاب نمودی . مهم تر از هدف ، نیت انتخاب هدف است. اگر بعد ها نیز از دستاورد هایت لذت ببری. یقینا از درون رضایتی نخواهی داشت. زیرا تنها خواسته تو تهی شدن از عقده های درونی و خودستایی در مقابل دیگران بود نه لذت بردن خودت از زندگی

اختیار زندگیت به دست کیست؟

سوالی ذهنم را درگیر کرده است اگر قرار باشد مطابق میل و خواسته دیگران رفتار کنیم، چرا به صورت ماشین کنترلی خلق نشدیم؟

و انسانی دارای عقل و خرد خلق شدیم ،در صورتی که هیچ اختیاری در استفاده از عقل و خرد خود برای تعیین مسیر زندگی خود نداریم مگر غیر از این است که هر یک از انسانها مسئول سرنوشت خودشان هستند؟

نادیده گرفته شدن

شاید درحال حاضر تو را نادیده بگیرند و به گونه ای سرد و بی روح باتورفتار کنند اما روزی خواهد رسید که برای دیدنت لحظه شماری کرده و پس از دیدنت دستانت را به گرمی می فشارند. شاید در حال حاضر زمانی برای صحبت کردن با تو نداشته باشند اما در زمان شکوفایی تو خودشان به سمت تو می آیند.

انسانیت

اگر از من بپرسند که انسانیت به چه معناست پاسخ خواهم داد

1-یعنی دیگران را زود قضاوت نکردن

2-یعنی بدون فکر حرفی را به زبان نیاوردن

3-یعنی احترام به انتخاب ها و تصمیمات سنجیده دیگران

4-یعنی زمانی که دوستمان ناراحت است به او کمک کنیم تا ناراحتیش را برطرف کنیم

5-یعنی نصیحت نکردن دیگران به خاطر اشتباهاتشان زمانی که خودمان نیز خطا و اشتباه میکنیم

6-یعنی بدون آگاهی کسی را مجازات نکردن

7-یعنی زود خشمگین نشدن

8-یعنی در کسب و کار خود انصاف و را به خرج دادن

9-یعنی فراموش نکردن کسی که در هنگام سختی ها همراهت بوده

10-یعنی تعریف کردن از نقاط قوت و توانایی های عزیزانمان برای دلگرمی آن ها

11-یعنی تحقیر نکردن عزیزان و دوستانمان نزد غریبه ها

12-یعنی احترام به پدر و مادر

دوست داشتن خود

اگر بخواهیم روابط فوق العاده ای را با دوستانمان داشته و اگر بخواهیم به جایگاه مناسبی در زندگی برسیم ابتدا باید به خودمان اهمیت داده و دوست داشته باشیم، چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

به خودمان سخنان زیبایی گفته و نقاط قوت و توانایی های خود را به یاد آورده و مرور کنیم. برای خودمان هدیه ی زیبایی بخریم و کتاب های الهام بخش بخوانیم

گذشته

با جست و خیز کردن در گذشته و شخم زدن آن تنها فرصت بهتر زیستن در زمان حال و فرصت داشتن آینده ای درخشان را از خودت سلب میکنی

هدف خلقت

خداوند برای خلقت هریک از بندگانش دلیل و هدفی دارد

ماموریت ما بندگان خداوند درروی زمین، کشف دلیل خلقت خود را کشف کرد.

اما متاسفانه تعدادی از بندگان خداوند، از خودشناسی سر باز زده و هنگامی که در زندگی به جایگاه مناسبی دست نمی یا بند خود را بد شانس خطاب می کنند و یک فرد موفق و ثروتمند را خوش شانس و حرف و حدیث هایی را در غیاب او و درباره او بیان میکند . غافل از این که درک نمیکند و نمیداند که خوش شانسی و در نهایت موفقیت بدون تلاش هر زحمت حاصل خواهد شد.

شادی

زمانی می توان لحظات شادی را برای خود رقم زد که: 1-از داشته های خود لذت ببریم و به خاطر نعمت های خداوند(مانند دست و پای سالمی شکر گذاری کنیم) 2-زمانی که درک کنیم مشکلات حل شدنی هستند و برای آن ها راهکاری بیابیم 3-که به دیگران کمک کنیم، این کمک میتواند به صورت عبور سالمندان از خیابان باشد و یا اینکه به فرد هم سن و سال خود کتاب ارزشمندی هدیه بدهیم که میتواند زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. یا گوش دادن به حرف های دوستانمان که از موضوعی رنجیده خاطر هستند

در حال حاضر کدامیک از این 3 مورد ، موجبات شادی شما را فراهم نموده است؟

ثروت

از دیدگاه من دونوع ثروت وجود دارد : 1-ثروت معنوی 2-ثروت مادی

اگر خوب فکر کنیم متوجه خواهیم شد که اکثر ما انسانها از ثروت معنوی برخورداریم ثروت های معنوی ما، سلامتی ما از لحاظ جسمانی است اعضای بدن سالم کافیست کمی فکر کنیم، چشمانی سالم و بینا، پاهایی که با آن ها به هرجایی که اراده کنیم می رویم و دستانی که با آن ها کارهای پسندیده بسیار زیادی میتوان انجام داد. ثروت معنوی را دارا نباشیم ، هیچ انگیزه برای دستیابی به ثروت مادی وجود نخواهد داشت.

شکستی وجود ندارد شما به هیچ عنوان شکستی نمی خورید و بازنده نمی شوید

بلکه هر مرتبه راه های پیروزی و موفقیت را کشف میکنید و همچنین راه هایی را که مانع شکست و زیان شما خواهد شد را کشف می کنید در صورتی بازنده واقعی هستید که از این راه های کشف شده استفاده نکنید و در واقع آرزو ها و اهداف خود را رها کنید.

مقایسه کردن=تباهی

اگر دوستان تو در سنین جوانی و زودتر از تو به موفقیت رسیدند نگران نباش و خودت را با آن ها مقایسه نکن. اگر تو در مسیر رسیدن به هدفت هستی، از آن لذت ببر. تصمیمات عجولانه نگیر و با صبر و استقامت و گام های کوچک قدم بردار.

زیرا همین طی کردن مسیر موفقیت است که زندگی را شیرین تر و لذت بخش تر می کند پس از رسیدن به موفقیت شاید چنین لذتی وجود نداشته باشد و روزی دلت برای چنین مسیری تنگ شود پس آهسته قدم بردار و با تصمیمات عجولانه که ناشی از حسادت و غبطه است خودت را به تباهی نکشان.

انتقاد

انتقاد اشتباه همانند این است که شما از بازی یک بازیگر ایراد بگیرید در صورتی که شما تخصصی در بازیگری ندارید

پس قبل از اینکه از کسی انتقاد کنید از خودتان بپرسید آیا من در جایگاهی هستم که بتوانم انتقاد کنم و آیا تا به حال خودم اشتباه نکرده ام.

قبل از این که از شخصی انتقاد کنید او را به خوبی بشناسید . برای این که از شخصی انتقاد کنید باید ببینید آیا شما هم انتقاد پذیر هستید. به یاد داشته باشید در هنگام انتقاد از شخصی یا کاری ابتدا نقاط قوت و مثبت او را بیان کنید. اگر در جایی نظر شمارا نپرسیدند نیازی به انتقاد کردن نیست

نکته مهم: انتقاد کردن به شیوه صحیح می تواند باعث رشد و ترقی شود اگر میخواهید رشد کنید و به فرد مهمی تبدیل شوید اصطلاح من همینم که هستم را از زندگی خود حذف کنید. این اصطلاح شمارا از رشد و پیشرفت دور کرده و همچنین باعث دوری کردن عزیزانتان از شما خواهد شد . یک نکته دیگر ، فراموش نکنید در هنگام انتقاد کردن از لبخند نیز استفاده کنید این گونه شخص طرف مقابل شما احساس راحتی و صمیمیت کرده و به شیوه موثر تری به حرف های شما گوش خواهد داد

فواید داشتن هدف

وقتی صحبت از داشتن هدف در زندگی میشود عده ای از خودشان و یا از دیکران می پرسند فایده داشتن هدف چیست پاسخ من به این دسته از آدمها این است:

1-داشتن هدف نگاه شما را به مشکلات زندگی تغییر می دهد و شما درصدد حل مشکلات بر می آیید

2-به خاطر نعمت های زیبای خداوند شکر گذاری میکنید

3-داشتن هدف بر روی خلق و خوی شما تاثیر می گذارد و باعث می شود بیشتر لبخند بزنید

4-داشتن هدف در زندگی یعنی داشتن دلیل برای بیدار شدن هنگام صبح

5-روابط شما را با اطرافیانتان مستحکم تر خواهد کرد و همین مسئله باعث افزایش اعتبار شما نزد اطرافیانتان می گردد با وجود تمام این مزایا باز هم سوالی درباره هدف و فواید آن دارید؟

دوست

یک دوست خوب ، زمانی یک دوست خوب است که:

1-وقتی زمین خوردی دستت را بگیرد و بلندت کند

2-زمانی که همه از تو روی گرداندند و حمایتت نکردند دست حمایتش را به روی شانه هایت بگذارد
3-یک دوست خوب زمانی دوست خوب است که در زمان رشد و ترقی اش تورا فراموش نکند

4-یک دوست خوب زمانی دوست خوب است که تجربیات ارزشمند زندگیش را برای کمک به پیشرفت تو در اختیارت قرار دهد

5- یک دوست خوب زمانی یک دوست خوب است که راز دار تو باشد

6-یک دوست خوب زمانی دوست خوب است که به خاطر دیدن خوشحالی و لبخند تو ، لبخند بر لبش بنشیند و خوشحال باشد.

وقتی یک دوست خوب و ذلسوز تورا همراهی می کند انگیزه تو در زندگی بیشتر می شود

*بهترین دوست یک شخص،خدای اوست زیرا خداوند تبارک و تعالی، بدون هیچ منت و توقعی به حرف ها و درد و دلهایت گوش خواهد داد

*سوال اینجاست که از کجا مطمئن شویم نزد دوست خود ارزش و اعتبار داریم؟

پاسخ: زمانی که تصمیم به انجام یک کار اشتباه (مثلا گفتن دروغ مصلحتی به پدرو مادر)گرفتیم و آن دوست مارا از این کار منع کرد این مسئله نشان دهنده ارزش و اعتبارمان نزد دوستمان است اما اگر او نسبت به حرف ما و تصمیم ما (دروغ مصلحتی)عکس العملی نشان نداد و یا مارا تشویق به انجام چنین کاری کرد بهتر است ارتباط خود را با او به اتمام برسانیم زیرا بعد ها امکان دارد دست به کار های اشتباه بزرگ تری بزنیم و راه برگشتی وجود نداشته باشد و یا شخصیت خود را با ادامه دادن روابطمان، زیر سوال ببریم

نگرش اشتباه

برای من سوال اساسی پیش آمده است . این که از چه زمانی و از چه قرنی و دورانی،نام تلاش کردن و زحمت کشیدن برای کسب روزی حلال را حمالی گذاشته اند. اگر این چنین باشد که کارمندان یک شرکت و کارگران یک کارخانه و … حتی بنده هم در حال حمالی برای دیگران هستیم . ارزش و اعتبار تلاش و زحمت را با این اصطلاحات نادرست پایین نیاوریم

یک نگرش اشتباه دیگر این است که درون مدرسه به دانش آموزان گفته می شود اگر درس بخوانی دکتر و مهندس می شوی و اگر هم درس نخوانی ، یک خدمتکار یا رفتگر خواهی شد. مگر این شغل شریف چه ایرادی دارد؟

قضاوت کردن

هرگاه خواستی رفتار کسی را قضاوت کنی ابتدا به رفتار خودت نگاهی بینداز. هر گاه کسی را سوار بر ماشین مدل بالا دیدی و خواستی او را قضاوت کنی ، ابتدا سختی هایی را در زندگی متحمل شو که او متحمل شده. هرگاه خواستی کسی را از روی ظاهرش قضاوت کنی ابتدا به سخنان او گوش بده آن گاه واقعیت زندگی او را کشف کن و قضاوتش کن.

صداقت

اگر خواستی در کاری(شغل،حرفه) باکسی شریک شوی، قبل از ملاک های تجربه، تحصیلات و…. صداقت او را در نظر بگیر صداقت یکی از اصلی ترین و مهم ترین رکن های زندگی خوب است زیرا صداقت گرانبها ترین خصلتی است که هر کس آن را دارا نیست. صداقت مسئولیت پذیری است. مسئولیت پذیری اعمال و رفتار ما در مقابل خداوند . یعنی تو با داشتن صداقت مسئولیت انجام اعمال نیک را در زندگی دنیوی بر عهده داری.

زندگی

میان زندگی کردن و زندگی را گذراندن فاصله و تفاوت بسیاری وجود دارد کسی که از زندگی لذت می برد واقعا زندگی می کند و کسی که از زندگی لذت نمی برد، تنها درحال گذراندن زندگی است کسی که هرروزش با روز های قبل یکسان است در حال گذراندن زندگی است اما کسی که سعی می کند هر روزش بهتر از روزهای قبلش باشد از زندگی لذت می برد.

عشق

لازمه وصال به معشوق وجود نفرتی در درون توست . برای رسیدن به آنچه عاشقش هستی باید نفرت و نارضایتی ای وجود داشته باشد چرا که چنین نفرتی، پروبالی برای پرواز و انگیزه ای برای حرکت را به تو هدیه می دهد. همانند این که عاشق و خواهان ثروت هستی و از فقر نفرتی بزرگ داری، همانند این که عاشق و خواهان یک همراه و همزبانی و از عزلت نشینی و سکوت و تنهایی بیزاری

غرور

دنیا مگر چند روز است که ما عمر خود را صرف فقر فروشی و غرور در مقابل دیگران کنیم در صورتی که ما نیز قبل از پرواز در عرش بر روی فرش می نشستیم و آرزوی رسیدن به عرش را داشتیم.

*غرور و تکبر آفتی است که مارا از موفقیت باز می دارد و در نهایت تنهایی مارا رقم خواهد زد.

خشم( بیان تجربه شخصی خود )

برای هر یک دقیقه ای که عصبانی هستی شصت ثانیه شادی را از دست میدهی «رالف والد امرسون»

زمانی که عصبانی هستید از 1تا 10 بشمارید روش بسیار خوبی است زیرا همین 10 شماره می تواند ادامه مسیر زندگی شمارا تعیین کند و به فکر فرو ببرد. خشم نابجا میتواند شخصیت و اعتبار و تحصیلات را زیر سوال ببرد. خشم نابجا و بیهوده شما را به فردی تنها تبدیل می کند . زمانی که راهکاری برای حل مشکلات وجود دارد دیگر خشم را میخواهی چکار؟ تنها در دو زمان می توان خشمگین و عصبانی شد:

1-زمانی که از زندگی روزمره و تکراری خود خسته شده ای

2-زمانی که می خواهی از حق مظلوم دفاع کنی.

خشم خشمی که به دلیل انجام صحیح وظایف و مسئولیت پذیری باشد و منجر به اصلاح امور زندگی شود، برتر از مهربانی ترحم آمیز است

گوش دادن موثر

کسی که چشم به لبان تو دوخته و به حرفها و سخنان تو گوش فرا میدهد و به نشان تائید سرش را تکان می دهد . ارزش و اعتبار تو را به خوبی درک کرده و ارزش فداکاری را دارد . کسی که به سخنان تو گوش فرا می دهد و به نشانه تائید سرش را تکان می دهد یعنی تو را فردی مهم در زندگی اش می پندارد.

پس ارزش کمک کردن در هنگام سختی هارا دارد. کسی که به سخنان تو گوش فرا می دهد چنین پیامی را به ما میرساند که تو در قلب من نفوذ کردی، پس ارزش دوست داشتن را دارد.

سخن گفتن

*برای بیان سخنان گرانبها باید به فردی گرانبها تبدیل شد.

*برای سخن گفتن ابتدا باید سکوت کرد تا بعدها سخنی ارزشمند برای بیان کردن داشته باشی (کنایه از این که تا زمان رسیدن به آرزو هایت سکوت کن)

* اگر می خواهی ارزش خود را بالا ببری باید ابتدا سکوت کنی و پس از چند لحظه تفکر سخن بگویی آن زمان است که سخنانت ارزش شنیدن دارد.

کتاب و عملگرایی

اگر کسی را از صمیم قلب دوست دارید، کتاب را به او هدیه بدهید

زندگی انسان ها را می توان به دو بخش تقسیم کرد :

1-بخش اول زمانی است که متولد میشوی ودوران خردسالی را میگذرانی و رشد میکنی

2-زمانی که با مطالعه کتابی ارزشمند متولد می شوی وبه عنوان شخصیتی جدید در جامعه حضور پیدا می کنی زیرا آن زمان استعداد ها و توانایی ها خود را کشف میکنی پس یعنی مجددا متولد شده ای زیرا چه بخواهی چه نخواهی پس از مطالعه کتاب شخصیت جدیدی در درون تو متولد خواهد شد و به فردی عملگرا تبدیل خواهی شد.

کتاب های خوب گنجینه هایی هستند که برای دستیابی به آن ها باید خواهان آن گنجینه ها باشی . زیرا هرکس نمی تواند درک کند چرا باید به چنین گنجینه هایی دست یابد، تنها آن هایی میتوانند به این گنجینه ها دست یابند که خواهان سرنوشتی نیکو برای زندگی خود هستند.

ترس

ترس هایی که برای انجام کار های بزرگ باشد هرچند گاهی اوقات منجر به اقدامات و انتخاب های صحیح می شود اما گاهی اوقات حسرت های بزرگی را به همراه خواهد داشت

ترس هایی که به خاطر جلوگیری از اشتباهات ایجاد شود ترس بیهوده نیست. اما باید گفت، که انسان های بزرگ دنیا نیز اشتباهات و خطاهایی مرتکب شدند اما از ترس ها و اشتباهاتشان برای داشتن زندگی بهتر استفاده کردند، یعنی روش هایی را آموختند که منجر به موفقیت نمی شود . اما برخی از ترس ها در نهایت منجر به اقدام نکردن شده و اسوس ها و حسرت هایی را به همراه دارد که این ترس بسیار برای زندگی انسان مضر است . در نهایت باید بگویم ترس از شکست را از زندگی خارج نکرده و زیرا شکستی وجود ندارد یا موفق می شویم یا می آموزیم که با استفاده از چه روش هایی موفقیت بدست نمی آید.

آبتنی در حوضچه اکنون

هنگام که کودکی 5یا 6 ساله هستیم آرزو داریم بزرگ شویم و مانند آدم بزرگ ها رفتار کنیم ، هنگامی که نوجوان و جوان هستیم و با چالش های زیادی رو به رو می شویم ، آرزو می کنیم به دوران کودکی بازگردیم و یا آرزو می کنیم که به سرعت از این چالش های دوران جوانی عبور کرده و در زمان کهنسالی به استراحت بپردازیم. زمانی که به کهنسالی می رسیم دلتنگ دوران جوانی و کودکی مان خواهیم شد، سوال اینجاست که پس چه زمانی قرار است از زندگی لذت ببریم؟

اگر بخواهیم این گونه پیش برویم که زندگیمان سراسر ، حسرت و دلتنگی خواهد بود . به کجا چنین شتابان؟

برای لذت بردن از زندگی ، از زمان حال لذت ببر و زندگی کن ، زندگی زمان حال است.

عادت

عادت های ما در اصل همان شخصیت و منش ما هستند و گاهی اوقات با نگاه به عادت های هر فرد می توان سرنوشت و آینده وی را تشخیص داد ، البته باید گفت عادت های دوران کودکی نمایانگر شخصیت ها نیستند بلکه رفته رفته و با کسب تجربیات بیشتر عادت های جدید را در خود شکل داده و سرنوشت خود را رقم می زنیم

برای ایجاد عادت های خوب و آرامش بخش بهتر است هر از چند گاهی به محیط های آرامش بخش برویم

برای انتخاب عادت های خوب باید دوستان خوب و الهام بخشی را انتخاب کنیم .

برای تبدیل شدن به فردی بزرگ نیز احتیاجی به اقدامات خیلی بزرگ نیست بلکه ابتدا باید عادت های خوبی را در خود پرورش داد

الهام بخش بودن

با معرفی یک کتاب یا یک فیلم تاثیر گذار یا یک فایل ضبط شده صوتی می توان به یک فرد آرامش دهنده و موثر در زندگی یک فرد تبدیل شد و این همان الهام بخش بودن است ، و از همه مهم تر این که با الهام بخشی و آرامش دادن به دیگران ، خودمان نیز آرامش بیشتری میابیم و انگیزه بیشتری را برای ادامه زندگی می یابیم و اگر هدفمان را نیز فراموش کرده باشیم مجددا آن را به یاد می آوریم و اگر بخواهیم از دیدگاه دینی هم به این مسئله نگاه کنیم سعادت اخروی نصیبمان میگردد.

تنبلی

همانطور که جهان بر پایه علت و معلول بنا شده و هیچ حادثه ای بی علت رخ نمی دهد تنبلی و سستی هم علتی دارد. همانطور که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد بهتر است قبل از این که لفظ تنبل را برای شخصی به کار برده و او را سرزنش کنیم، بهتر است علت تنبلی اورا جویا شویم و یا به جای آنکه خودمان را به خاطر تنبلی سرزنش کنیم و دشنام دهیم . بهتر است ابتدا به خودمان افتخار کنیم! چرا که یکی از دلایلی که مانع پیشرفت ما می شود را کشف کرده ایم و سپس به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل باشیم طبق گفته آنتونی رابینز سخنران انگیزشی آمریکایی انسان ها تنبل نیستند، بلکه اهدافی را انتخاب می کنند که اشتیاقی برای دنبال کردن آن ندارند. مسلما و طبق تجربیات کوتاه خودم ، یک از اصلی ترین دلایل تنبلی انسان ها . همین است که اشتیاقی برای محقق ساختن هدف خود ندارند . این مسئله نمایانگر آن است که هدفی را به او تحمیل کرده اند.

از تنبلی و سستی خود هراسان نباش . درست است که فرصت ها مثل نسیمی میگذرند . اما گاهی اوقات تو بر این گذر زمان برای انتخاب هدف درست در زندگی نیاز داری تا بتوانی از استعداد هایت که خداوند آن هارا در درون تو قرار داده است . استفاده کنی، مگر چند بار زندگی میکنیم که از استعداد ها و توانایی هایمان برای داشتن زندگی فوق العاده استفاده کنیم؟ درست است یک بار!

به قول دوست و استاد خودم : زندگی کوتاه تر از آن است که از استعداد ها و توانایی هایمان استفاده نکنیم.

به پایان آمد این دفتر         حکایت همچنان باقیست

این کتابچه (گنجینه سخنان الهام بخش) تقدیم به دوستانی که در زندگی طالب سعادت و خوشبختی هستند.

محمد عارف بشارت

سی ام اردیبهشت ماه 1401

وبسایت مهرجویی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *